الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة للكشف عن أثر استعمال المبرمج المعلوماتي الوافي على الضغط النفسي والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني، حيث طبقنا دراستنا على عينة تكونت من 253 مستشارا ومستشارا رئيسيا للتوجيه والإرشاد المدرسي والمهني تراوح أعمارهم ما بين 20 و 50 سنة وقد خلصت إلى ما يلي:
- يؤثر استعمال المبرمج المعلوماتي الوافي على الضغط النفسي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني فاستعماله يخفف الضغط عنهم.
- لا يؤثر استعمال المبرمج المعلوماتي الوافي على الدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الضغط النفسي تعزى إلى متغير السن لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يستعملون المبرمج المعلوماتي الوافي، حيث أشارت النتائج إلى أن مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يستعملون المبرمج المعلوماتي الوافي ذوي الفئة العمرية (31-40 سنة) هم الأكثر إصابة بالضغط النفسي.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الدافعية للإنجاز تعزى إلى متغير السن لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يستعملون المبرمج المعلوماتي الوافي. أي أن استعمال المبرمج المعلوماتي الوافي لم يكن له أي تأثير يذكر على مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني فيما يتعلق بالدافعية للإنجاز سواء بالسلب أو بالإيجاب.
- توجد فروق دالة إحصائيا في درجة الضغط النفسي تعزى إلى متغير الخبرة المهنية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يستعملون المبرمج المعلوماتي الوافي، حيث ترتفع درجة الضغط النفسي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يستعملون المبرمج المعلوماتي الوافي الذين تتجاوز سنوات خبرتهم 15 سنة.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الدافعية للإنجاز تعزى إلى متغير الخبرة المهنية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يستعملون المبرمج المعلوماتي الوافي.
- توجد فروق دالة إحصائيا في درجة الضغط النفسي تعزى إلى اختلاف مؤسسة العمل لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يستعملون المبرمج المعلوماتي الوافي، حيث ترتفع درجة الضغط النفسي لدى المستشارين العاملين في الثانويات مقارنة بنظراءهم العاملين في المتوسطات.
This study aimed to examine the impact of an adequate information program on psychological stress and motivation for achievement among school and vocational counselors. The findings of the study are summarized as follows:
- The implementation of an adequate information program has a positive effect on the quality of guidance provided by counselors.
- The use of the information program does not significantly influence the counselors' motivation for achievement in school and vocational settings.
- No statistically significant differences were found in the levels of psychological stress between counselors who used the information program and those who did not.
- There were no statistically significant differences in motivation for achievement due to the use of the information program by school and vocational counselors.
- Significant differences in psychological stress levels were found based on the age of the counselors using the information program.
- Professional experience significantly influenced the psychological stress levels of counselors using the information program.
No significant differences in motivation for achievement were attributed to the professional experience of the counselors using the information program.
- Gender did not lead to significant differences in the motivation for achievement among school and vocational counselors.
- There were no significant differences in psychological stress levels that could lead to changes in diploma requests or anxiety among those using the information program.
- Performance factors did not show significant differences in psychological stress levels among those using the information program.
- Significant differences in psychological stress levels were observed, potentially leading to variations in the residence requests for help and anxiety among those using the information program.
- Psychological stress levels were higher among those requesting help residing in secondary schools compared to those in middle schools.
- No significant differences in performance factors were found that could lead to variations in residence requests for help and anxiety among those using the information program.