الخلاصة:
اعتبر اليسار الهيجلي أن الدين هو مفتاح التغيير ولذا عارضوا تعاليم هيجل عن وحدة الدين والفلسفة كما فسروا أفكار هيجل الغامضة حول الخلود والتجسد وفكرة الله تفسيرا راديكاليا وانكب اليسار الهيجلي على نقد الخطاب الديني حيث ارجع شتراوس المسيحية إلى الأسطورة وباور الذي أكد أن الدين نتاج الوعي الكلي المتطور و ماركس فقد اعتبر الدين وهم وأفيون الشعوب أما النّقد الدّيني عند فويرباخ فيتمثل في فكرة الاغتراب الدّيني ولكي يعيد الإنسان إلى نفسه صفاته المستلبة منه عليه أن يدمّر الوهم الدّيني ويحلّ حبّ البشريّة محلّ حبّ الله فالإنسان إله الإنسان وهكذا يصبح الدّين ذا طابع بشري وإنّ سر اللاهوت هو الانثروبولوجيا وهكذا استبدال اللّاهوت المسيحي بديانة النّوع الإنساني ومن خلال نقده للدين ينكر فويرباخ الخلود الشخصي كما يؤكد على التجسد هو ظهور الله كانسان لحاجة الحب كما أن التجسد فهو كلي وفي البشرية جمعاء وانتهى إلى أن الله هو جوهر الإنسان والغاية النهائية لفلسفة الدين عند فويرباخ هي تحويل الدين إلى أخلاق وسياسة.
The young Hegelians considered religion to be the key to change and so they opposed Hegel's teachings on the unity of religion and philosophy They also interpreted Hegel's vague ideas about eternity, incarnation, and the idea of God in a radical way. The young Hegelians focused on criticizing religious discourse, as Strauss attributed Christianity to myth and Bauer who asserted that religion is a product of developed total consciousness. Marx considered religion an illusion and the opium of the people .As for the religious criticism of Feuerbach, it is represented in the idea of religious alienation, I must man destroy the religious illusion, and thus religion becomes of a human nature, and the secret of theology is anthropology, Through his criticism of religion, Feuerbach denies personal immortality, and affirms the incarnation is holistic and in all of humanity, and God is the essence of man, and the ultimate goal of Feuerbach's philosophy of religion is to transform religion into ethics and politics.