الخلاصة:
تتطلّع هذه الدّراسة التقييمية إلى التعرّف الجلي على مدى كفاءة المدرّسين في تطبيق الوضعيات الإدماجية التقييمية التي تعتمد على نشاطات المتعلّمين وأداءاتهم في حلّ مشكلات الوضعيات الإدماجية بمختلف أنواعها، وفق ما تقتضيه بيداغوجيا الإدماج في عملية التدريس والتقييم في إطار المقاربة بالكفاءات. وتتجلّى أهمية هذه الدّراسة، في تصميم أداة قياسية موضوعية وبنائها باستخدام التحليل العاملي للتحديد المحكم لنوعية الصعوبات التي تواجه المدرّسين في تطبيق الوضعيات الإدماجية التقييمية في وحدة علوم الطبيعة والحياة في المرحلة المتوسّطة. وقد انبلج، من نتائج هذه الدّراسة، وجود خمس (05) صعوبات كعوامل أساسية تحول دون قدرة المدرّسين على تطبيق الوضعيات الإدماجية التقييمية في هذه الوحدة التعليمية التعلّمية. كما بان بوضوح، من نتائج استخدام (اختبار T)، عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية بين المدرّسين تُعزى إلى عامل الأقدمية في مواجهتهم لهذه الصعوبات أثناء تطبيقهم لهذا النوع من الوضعيات الإدماجية في الدرس مع المتعلّمين.
This study aims to identify the level of effectiveness of teachers in application of the evaluation in integration situations. The latter, bases on learner’s activities and their doings to solve variety of problems in integration situations, in concordance with the pedagogy of integration, in the evaluation process as part of competency-based approach. The importance of the study lies in the construction of a test tool based on Factorial Analysis to identify kinds of difficulties encountered by the teachers during the process of the evaluation in integration situations, in the natural and life sciences unit at primary level school. As result, it was found five (05) difficulties proving the inability of teachers to apply the evaluation in integration situation, in this unit. Another result is no statistical differences found between teachers depending on the experience factor: ±12 years teaching, during the application of this evaluation process.