Résumé:
تتناول هذه المطبوعة الجامعية الموسومة بـــ "مدخل الى وسائل الاعلام والاتصال" سلسلة من المحاضرات الموجهة لطلبة السنة الثانية ليسانس LMD، والمقسمة على ثمانية محاور، علما أننا اتبعنا البرنامج المقرر من طرف وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، مع إضافة بعض العناصر التي نرى بأنّها مفيدة.
تتضمن هذه المطبوعة ما تعلق بالتعاريف الأساسية لكل من الاتصال والاعلام وأوجه التشابه والاختلاف بينهما، المفاهيم المشابهة للاتصال والاعلام على غرار الدعاية، الاشهار، الإعلان...إلخ، العملية الاتصالية ومكوّناتها، عوامل نجاح الاتصال، معيقات الاتصال، أنواع الاتصال، مهارة الاتصال، كما تتضمن المطبوعة بعض نماذج من نظريات الاعلام والاتصال على غرار (نظرية الطلقة السحرية، نظرية الاستخدامات والاشباعات، نظرية تدفق الاتصال عبر مرحلتين، نظرية ترتيب الأولويات، نظرية الغرس الثقافي).
كما تتناول هذه المطبوعة أيضا الأطر النظرية التي ساهمت في تفسير العلاقة بين النظام السياسي وقطاع الاعلام، إضافة الى التحولات التي يعرفها الاتصال والاعلام بفضل التطور التكنولوجي والذكاء الاصطناعي (عولمة الاعلام والاتصال) وهو ما يفتح أفاق جديدة في تطوير المجال الإعلامي من جهة، ويفرض تحديات كثيرة من جهة أخرى.
لنختم المطبوعة بالتطرق الى تاريخ نشأة وتطور وسائل الاعلام في العالم، مع الإشارة الى نشأة وتتطور وسائل الاعلام في الجزائر والتحولات التي طرأت عليها في ظل التحول الرقمي.
This pedagogical support, entitled Introduction to Media and Communication, presents a series of lectures directed at second-year LMD students. The lectures are divided into eight sections. We followed the program prescribed by the Ministry of Higher Education and Scientific Research, adding some elements we deemed useful.
This pedagogical support includes the basic definitions of both communication and information, their similarities and differences, concepts similar to communication and information, such as propaganda, advertising, etc., the communication process and its components, factors for communication success, communication obstacles, types of communication, and communication skills. The pedagogical support also includes examples of media and communication theories, such as the magic bullet theory, the uses and gratifications theory, the two-step communication flow theory, and the cultivation theory.
Furthermore, it addresses the theoretical frameworks that have contributed to explaining the relationship between the political system and the media sector, in addition to the transformations that communication and media are experiencing thanks to technological developments and artificial intelligence (the media and communication globalization). This opens new horizons for developing the media sector on the one hand and poses numerous challenges on the other.
The pedagogical support concluded by discussing the history and development of media outlets around the world, with a focus on their emergence and development in Algeria, as well as the transformations they have undergone in the digital age.