الخلاصة:
مادام الانشغال بالمسائل الدينية فعلا محوريا في مشروع النهضة ا إ لاسلامي من خلال
"ا إ لاصلاح الديني" أو " تجديد الفهم الديني" أو " إ اعادة قراءة النص الديني" فلعل المكتس بات
ا لنثروبولوجية إ اذا ما أسست على مسلّمات ومقدمات سليمة س تقدم ا إ لاضافة ا إ لايجابية لهذا
المسعى، وبذلك ف إ ان أنثروبولوجيا علم الكلام تكون قادرة على إ احياء النزعة ا إ لانسانية في الدين
ا إ لاسلامي بمفهومها الصحيح، تلك المبنية على التثاقف واحترام الذات وتقدير العقل، كما وتكون
قادرة كذلك على الاهتمام بالش بهات المعاصرة التي تواجه المسلم خارجيةً كانت أو من ش بهات
التراث ا إ لاسلامي، على اعتبار أن الرد على الش بهات الدينية موضوع علم الكلام.
As long as preoccupation with religious issues is a central act in the Islamic renaissance project through “religious reform” or “renewal of religious understanding” or “re-reading of the religious text”, then perhaps the anthropological gains, if they are based on sound axioms and premises, will provide a positive addition to this endeavour. Thus, the anthropology of ilm alkalàm be able to revive the human tendency in the Islamic religion in its true sense, that is based on acculturation, self-respect and appreciation of the mind, as well as be able to pay attention to the contemporary suspicions facing the Muslim externally or from the suspicions of the Islamic heritage, given that the response to religious suspicions is the subject of ilm alkalàm.