الخلاصة:
قام روسو بدراسة نقدية للحضارة الغربية وعلى المجتمع الأوربي في القرن الثامن عشر: حيث أراد أن يعطي الحل للفساد وللاستغلال والتفاوت الاصطناعي الذي كان آنذاك وللفساد الأخلاقي الذي كانت تعيشه فرنسا خاصة وأوروبا عامة وأن يقوم بعملية نقد وتحليل للحضارة الأوروبية وللمجتمع الأوروبي وللتقدم والتطور الحاصل آنذاك حيث أفقد الإنسان إنسانيته وحريته وطيبته وأصبح الإنسان يعيش في عبودية وفي أغلال مصطنعة وفي اغتراب واستغلال كرسته الملكية الفردية والتفاوت الاصطناعي المبني على القوة والاحتكار بلا حدود وعلى الأنانية والتسلط والسيطرة على الآخرين وقهرهم. ويرى روسو: « أن الحضارة كما حدثت في أوروبا في القرن الثامن عشر رغم التقدم الصناعي والعلمي الذي حدث » إلا أنه لم تحقق السعادة للإنسان. ومن هنا وإن الشر الذي تحدث عنه روسو هو التفاوت والاستغلال، والشقاء والاستعباد والحروب التي حدثت بفعل ظهور الانسان التاريخي والملكية الفردية، والنتائج السلبية التي نجمت منها بفعل الصراعات على من يملك أكثر، ويستحوذ على كل شيء ومن ثمة يسيطر على الآخرين
Rousseau conducted a critical study of Western civilization and European society in the eighteenth century: he wanted to give a solution to corruption, exploitation, and the artificial disparity that was at the time, and to the moral corruption experienced by France in particular and Europe in general, and to carry out a process of criticism and analysis of European civilization, European society, and the progress and development that occurred at the time, where it was lost Man is his humanity, his freedom, his goodness, and man has become living in slavery, in artificial shackles, in alienation and exploitation enshrined in individual ownership and artificial inequality based on power and monopoly without borders, selfishness, domination, domination and subjugation of others. Rousseau believes: “Civilization as it happened in Europe in the eighteenth century, despite the industrial and scientific progress that occurred,” but it did not achieve human happiness. According to Jean-Jacques Rousseau.