Abstract:
ملخص: يُبرز الأداء التمثيلي الصامت في التصوير الفوتوغرافي وسينما التحريك إمكانيات سردية قوية من خلال الجماليات البصرية التي تعتمد على الإيماءة والحركة وتكوين الفضاء، بعيدًا عن اللغة المنطوقة. تظهر هذه الإمكانيات بوضوح في مشاهد مختارة فيلمي "الساحر" (The Illusionist, 2010) و"فيلم شون الخروف" (Shaun the sheep movie, 2015)، وكذلك في أعمال فوتوغرافية لفنانين مثل ستيف ماكوري وسيندي شيرمان، حيث يُوظَّف الضوء والظل والإطار والحركة الجسدية لتشكيل دلالات شعورية وسردية معقدة. يتمكّن الفوتوغراف من تجميد لحظة مشحونة بالمعنى، بينما تستفيد سينما التحريك من استمرارية الزمن والحركة لبناء عمق بصري سردي. ومن خلال هذه المقاربات، تتجلى الإيماءة باعتبارها لغة بصرية قائمة بذاتها، تحمل القدرة على التواصل التعبيري خارج حدود اللغة المنطوقة. تُظهر هذه المقارنة التفاعلية بين وسائط بصرية مختلفة أن الصمت ليس غيابًا، بل حضورًا جماليًا مؤثرًا، يفتح إمكانيات جديدة للتعبير الفني والتواصل الإنساني.
Abstract: Silent performance in photography and animated cinema reveals a powerful narrative potential through visual aesthetics that rely on gesture, movement, and spatial composition, beyond spoken language. These capabilities are clearly illustrated in selected scenes from The Illusionist (2010) and Shaun the Sheep Movie (2015), as well as in photographic works by artists such as Steve McCurry and Cindy Sherman, where light, shadow, framing, and bodily movement are used to convey complex emotional and narrative meanings. While photography captures a single, charged moment, animated cinema takes advantage of movement and temporal flow to construct a deeper visual narrative. Through these approaches, gesture emerges as a visual language in its own right, capable of expressive communication beyond verbal speech. This comparative exploration of different visual media shows that silence is not an absence but a powerful aesthetic presence that opens new possibilities for artistic expression and human connection.