Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

جماليات الأداء التمثيلي الصامت في الفوتوغرافيا وسينما التحريك: دراسة تحليلية في نماذج بصرية معاصرة

Show simple item record

dc.contributor.author الحامي, بثينة
dc.date.accessioned 2025-06-09T06:13:51Z
dc.date.available 2025-06-09T06:13:51Z
dc.date.issued 2025-05-31
dc.identifier.issn 2170-1431
dc.identifier.issn EISSN: 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8949
dc.description.abstract ملخص: يُبرز الأداء التمثيلي الصامت في التصوير الفوتوغرافي وسينما التحريك إمكانيات سردية قوية من خلال الجماليات البصرية التي تعتمد على الإيماءة والحركة وتكوين الفضاء، بعيدًا عن اللغة المنطوقة. تظهر هذه الإمكانيات بوضوح في مشاهد مختارة فيلمي "الساحر" (The Illusionist, 2010) و"فيلم شون الخروف" (Shaun the sheep movie, 2015)، وكذلك في أعمال فوتوغرافية لفنانين مثل ستيف ماكوري وسيندي شيرمان، حيث يُوظَّف الضوء والظل والإطار والحركة الجسدية لتشكيل دلالات شعورية وسردية معقدة. يتمكّن الفوتوغراف من تجميد لحظة مشحونة بالمعنى، بينما تستفيد سينما التحريك من استمرارية الزمن والحركة لبناء عمق بصري سردي. ومن خلال هذه المقاربات، تتجلى الإيماءة باعتبارها لغة بصرية قائمة بذاتها، تحمل القدرة على التواصل التعبيري خارج حدود اللغة المنطوقة. تُظهر هذه المقارنة التفاعلية بين وسائط بصرية مختلفة أن الصمت ليس غيابًا، بل حضورًا جماليًا مؤثرًا، يفتح إمكانيات جديدة للتعبير الفني والتواصل الإنساني. Abstract: Silent performance in photography and animated cinema reveals a powerful narrative potential through visual aesthetics that rely on gesture, movement, and spatial composition, beyond spoken language. These capabilities are clearly illustrated in selected scenes from The Illusionist (2010) and Shaun the Sheep Movie (2015), as well as in photographic works by artists such as Steve McCurry and Cindy Sherman, where light, shadow, framing, and bodily movement are used to convey complex emotional and narrative meanings. While photography captures a single, charged moment, animated cinema takes advantage of movement and temporal flow to construct a deeper visual narrative. Through these approaches, gesture emerges as a visual language in its own right, capable of expressive communication beyond verbal speech. This comparative exploration of different visual media shows that silence is not an absence but a powerful aesthetic presence that opens new possibilities for artistic expression and human connection. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;1 المجلد13، العدد
dc.subject الأداء التمثيلي الصامت؛ سينما التحريك؛ الفوتوغرافيا؛ السرد البصري؛ جماليات الفضاء. silent performance; animation cinema; photography; visual narrative; spatial aesthetics ar_AR
dc.title جماليات الأداء التمثيلي الصامت في الفوتوغرافيا وسينما التحريك: دراسة تحليلية في نماذج بصرية معاصرة ar_AR
dc.title.alternative The aesthetics of silent performance in photography and animation cinema: an analytical study of contemporary visual models ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account