dc.description.abstract |
ملخص: يتمحور هذا البحث على موضوع المرافقة في الوسط المهني ودورها في تطوير كفاءات العامل، خاصة العامل المبتدئ الخاضع للتربص، كحالة الطالب المتربص في مهنة التدريس ليصبح أستاذا مبتدئا في ا لمستقبل. لذا ركزت هذه الدراسة على دور كل من المرافق والتربص وأهمية كل عنصر في المرافقة، المرافقة التي تعتبر جوهر التربص، من خلال التطرق لكل من مفهوم المرافق ومفهوم المرافقة ونماذجها وأشكالها، ودورها وأهميتها. إلى جانب دور ومهام كل شخص، تتناول الدراسة مشاكل كل من يمثلها (الأستاذ المرافق، الطالب المتربص والأستاذ المُكَوِّن) حيث يُعدّ هؤلاء أطرافًا مهمة في عملية المرافقة، مع الإشارة لأهمية كل من الخبرة والممارسة التأملية في تطوير كفاءات هؤلاء الأعضاء. نهدف من خلال هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهمية وفائدة المرافقة، من خلال أهمية الخبرة والممارسة التأملية في تطوير كفاءات هؤلاء الأعضاء، في نظام يتطلب الربط بين البعد النظري والبعد التطبيقي للتكوين، بالجمع بين الثلاثي المتشكل من الطالب المتربص، الأستاذ المرافق والمُكون الجامعي، في سياق علمي يرتكز على الخبرة العملية والاعتراف بالبعد الجماعي للمرافقة لأهداف مهنية.
Abstract : This research highlights the importance of professional tutoring (or mentoring) in the workplace and its role in developing workers’ competencies, particularly for novice workers in training, such as student trainees in the teaching profession who are expected to become a novice teacher in the future. Therefore, this study sheds light on the role of all stakeholders involved in the development of these trainees’ competencies, as well as the significance of each element in the tutoring process, which is considered the core of training. The study addresses the fundamental concepts related to training, including tutoring and its development, its forms, and its importance. It also examines the roles, responsibilities, and challenges faced by each participant (the mentor teacher, the student trainee, and the university instructor), who are the main contributors to the tutoring process. Furthermore, the study emphasizes the importance of experience and reflective practice in developing the competencies of these actors, who are considered essential elements in the training system, positioned at the intersection between the theoretical and practical dimensions of training. It thus integrates the triad formed by the student trainee, the mentor teacher, and the university trainer, within a scientific framework, highlighting practical experience and recognizing the collective dimension of tutoring (or mentoring) in the professionalization process. |
ar_AR |