Résumé:
ملخص: يحاول هذا المقال تحليل التصوير التحقيري لشخصية الأهالي في رواية «الغريب» لألبير كامو و «فضل الليل على النهار» للروائي ياسمينة خضرا، من خلال مفهومي "المانوية" لفرانتز فانون، و"الجماليات المانوية" لجان محمد عبدول. تسَلِّط هذه الدراسة الضوء على التمثيل المجهول للأهلي الجزائري في نص كامو، الذي يقدم الشخصيات الجزائرية تحت اللفظ العام «عربي»، دون الإشارة إلى أسماء معينة، مما يمنحهم وجودًا مُعتَمًا أشبه ما يكون بخلفية منعدمة الأهمية. وعلى خلاف كامو، يلتزم نص خضرا بإعطاء شخصيات الأهالي حضورًا فعليًا ودقيقًا، حيث يتعمق في تصوير تفاصيل سكان حي «جنان جاتو». لكن هذا التمثيل المفعم بالحياة والحضور لا يمنع من تجلي صفات تحقيرية، ليجعل من الأهلي شخصية مشوهة جسديًا وأخلاقيًا، مُعبرًا بذلك عن تأثير الأدب الاستعماري في تصوير الكُتاب للسكان الأصليين. تسهم هذه الدراسة في النقد الأدبي ما بعد الكولونيالي من خلال إبراز التأثير المستمر للنمط المانوي في السرديات الاستعمارية. ومن خلال موازاة تصوير كامو للأهالي مع تمثيل خضرا، تقدم الدراسة تحليلًا مقارنًا يُظهر كيف يخضع تمثيل خضرا للبنية المانوية. كما أن تصويره المشوه للسكان الأصليين يبرز استمرارية أنماط التمثيل الاستعماري حتى ما بعد الحقبة الاستعمارية.
Abstract : This article attempts to analyze the pejorative representation of the indigenous Algerians in Albert Camus’s The Stranger and Yasmina Khadra’s What the Day Owes the Night, through Frantz Fanon’s Manicheanism and Abdul JanMohamed’s Manichean Aesthetics. The present research examines the anonymous representation of the native characters in Camus’s text which portrays them as nameless shadows without a significant presence. Khadra’s text, on the other hand, gives life and presence to the indigenous characters through a well-detailed and nuanced description. However, Khadra’s portrayal of the residents of Jenane Jato proves to be distorted sending connotations of physical and moral deformity which brings forward the influence of colonial fiction. This study contributes to literary postcolonial criticism by highlighting the enduring influence of Manichean patterns of representation in colonial narratives. Through juxtaposing Camus’s portrayal with that of Khadra, the study offers a comparative analysis that reveals how Khadra’s representation obeys a Manichean structure. His distorted depiction of the indigenes highlights the persistent structures of colonial representation beyond the colonial era.