Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

Formative assessment in a blended learning model: exploring EFL students' engagement and outcomes

Show simple item record

dc.contributor.author Sadek, Rima
dc.date.accessioned 2025-06-09T06:55:56Z
dc.date.available 2025-06-09T06:55:56Z
dc.date.issued 2025-05-31
dc.identifier.issn 2170-1431
dc.identifier.issn EISSN: 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8956
dc.description.abstract ملخص: يتناول هذا البحث فعالية التقييم التكويني في تحسين نتائج تعلم الطلبة للغة الإنجليزية كلغة أجنبية ومستوى تفاعلهم ضمن نموذج التعلم المدمج. شملت الدراسة طلبة السنة الثانية بكلية علوم الإعلام والاتصال في جامعة الجزائر 3، الذين حضروا حصصًا أسبوعية منتظمة لمقياس اللغة الإنجليزية، ثلاث منها عبر منصة مودل (Moodle) وحصة واحدة حضورية كل شهر. اعتمدت الدراسة منهجًا مختلطًا لتحليل التغير في الكفاءة اللغوية والمواقف تجاه التعلم المدمج باستخدام اختبار قبلي واختبار بعدي بالإضافة إلى مناقشات جماعية. أظهرت النتائج الكمية تحسنًا ملحوظًا في مهارة الكتابة، كما أفاد الطلبة بارتفاع مستويات التفاعل لديهم، بفضل التفاعل الفوري الناتج عن التكوين المنتظم المقدم عبر منصة مودل. وأبرزت البيانات النوعية من خلال المناقشات الجماعية ردود فعل إيجابية على التقييمات التكوينية، إلا أن بعض الطلبة أشاروا إلى تحديات مرتبطة بالمشكلات التقنية وضعف الكفاءة الرقمية. تؤكد هذه النتائج الحاجة إلى استثمارات مؤسسية في البنية التحتية الرقمية والتدريب المستهدف لضمان تكامل أكثر فعالية للتقييمات التكوينية في سياق التعلم المدمج. Abstract: This research probes into the effectiveness of formative assessment in promoting EFL students' learning outcomes and engagement in a blended learning model. The study involved second-year EFL students at the Department of Communication Sciences in the University of Algiers 3, who attended regular weekly English sessions, three online through the Moodle platform, and one on-site each month. The study followed a mixed-method approach for the analysis of variation in language proficiency and engagement with blended learning through pre-test and post-test with focus group discussions. Results from the quantitative data indicated that writing proficiency had significantly improved; moreover, the students reported higher levels of engagement thanks to regular formative feedback provided through Moodle. Qualitative data from the focus groups underlined positive feedback on formative assessments, but some students reported challenges related to both technical problems and limited digital literacy. Based on these findings, the study recommends institutional investments in digital infrastructure and targeted training to ensure more effective integration of formative assessments in blended learning contexts. ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;1 المجلد13، العدد
dc.subject التعلم المدمج؛ طلبة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية؛ التفاعل؛ التقييمات التكوينية؛ مودل. blended learning; EFL learners; engagement; formative assessment; Moodle. ar_AR
dc.title Formative assessment in a blended learning model: exploring EFL students' engagement and outcomes ar_AR
dc.title.alternative التقييم التكويني في نموذج التعلم المدمج: استكشاف تفاعل الطلبة ونتائجهم ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account