الخلاصة:
نهدف من خلال دراستنا هذه التموقع عند أهم الأدوات الإبستيمية والآليات المنهجية في قراءة محمد أركون للدين والتراث الإسلامي، والتي اعتمدت على محاولته التوفيق والمواءمة بين الحداثة الغربية والتراث، وكذا محاولته تفعيل وتطبيق المناهج الفلسفية النقدية التي اتّسمت بها العلوم الإنسانية والاجتماعية المعاصرة على الإسلام، فمحمد أركون أراد الاعتماد على التعددية المنهجية وهو يدرس الإسلام بتراثه، وتعتبر تعدديته المنهجية تلك هي ما أطلق عليها اسم الإسلاميات التطبيقية.
تعتبر الإسلاميات التطبيقية المشروع البديل لمحمد أركون في قراءة الإسلام والتراث الإسلامي، والتي حاول تطبيقها على العقل الإسلامي من أجل قراءته قراءة نقدية، فنتج عن هذا اسم مشروعه الحداثي والنقدي بـ"نقد العقل الإسلامي".
كما أردنا في مقابل تحليل المشروع الأركوني القيام بقراءة نقدية لأبرز النتائج التي توصل إليها ومدى فعاليتها على واقع المجتمعات العربية والإسلامية، وكذا مساءلته في محاولته تطبيق وتفعيل مناهج غربية على الدين والتراث الإسلامي
This study aims at addressing the most important epistemological tools and methodological mechanisms in Mohammed Arkun's reading of religion and Islamic heritage. His analysis relied on his attempt to harmonize Western modernity with heritage, in addition to his endeavour to operationalize and apply critical philosophical methodologies that characterized contemporary humanities and social sciences to Islam. Thus, Arkun wanted to adopt methodological pluralism which has been termed applied Islamism.
Applied Islamism is considered as Arkun's alternative project in reading Islam and Islamic heritage, which he tried to apply to the Islamic mind for critical reading. This engendered the name of his modernist and critical project: "Critique of the Islamic Mind."
This study also aspired to make a critical reading of Arkoni project’s most important findings and their effectiveness on the realities of Arab and Islamic societies, as well as questioning its attempt to apply Western methodologies to religion and Islamic heritage.