dc.description.abstract |
تُعد الحرية صلب فلسفة الإرادة التي سنحاول في هذا البحث أن نبيِّنه. تعتبر فلسفة الإرادة من أهم الموضوعات التي بحث فيها ريكور. سنبين في بحثنا هذا أن الإرادي و اللاإرادي يكشف لنا تناهي الحرية الإنسانية. كما نبين أيضا التبادلية بينهما. فالخصائص الثلاث للإرادة المتمثلة في البت ، الفعل، الموافقة هي بمثابة مكان لممارسة الحرية لكنها تابعة أيضا للاإرادي ( الطبع ، اللاشعور ، الحياة ) الذي يحد من قدرات الإرادة . أما " الإنسان الخطاء" يأخذنا إلى التفكير حول الإنسان الخطاء و النقائص البنائية للإنسان التي تعرضنا دوما للخطأ. و أما في " رمزية الشر" نبين أن الإنسان ليس فقط متناهي و خطاء بل و مخطئ و أن حريته بإمكانها أن تنفي ذاتها من خلال الوقوع في الشر و الخطيئة، سنبين هنا كيفية انتقال ريكور من الفينومينولوجيا إلى الهرمينوطيقا.
This thesis revolves around freedom which is considered as a central theme in the philosophy of the will, and this latter is the most important topic in Paul Ricoeur’s philosophy. This paper reveals that the “voluntary” and “involuntary” disclose the finitude of human freedom, but also shows the reciprocity between them. It argues that the three modalitities of the will – to decide, to act, and to consent- are considered different manifestations of freedom, while will is portrayed in their dependency on involuntary (character, unconscious, and life). It also shows that the faillible Man leads us afterwards to reflect on his constituitive weaknesses which are always exposed to the fault. Finally, this thesis explores the symbolism of evil, which shows that Man is not only finite and faillible, but also in fault. |
ar_AR |