Résumé:
تسعى هذه الدراسة المسومة: " المستوى التركيبي في اللغة العربية بين منطق العبارة وسياقاتها. الطالب الصيني في مرحلة الجامعة " إلى تتبع مراحل وتقنيات تعليمية اللغة العربية للطالب الصيني في مرحلة الجامعة لأن تعليمية اللغات موضوع حضاري مهم، لكن أن يكون موضع التطبيقات اللغة العربية لغة ثانية لمتعلم لغته الأولى الصينية فهو أمر جديد نسبيا على الأقل في الجامعة الجزائرية، بالإضافة إلى هذا يمكن أن نقول إن الدراسات اللسانية -حسب اطلاعي-لم تقدم لنا نموذجا تطبيقيا أكاديميا يقتدى به وهو ما يبرز الأهمية القصوى لهذه الدراسة ويكشف في الوقت نفسه عن الصعوبات الكبيرة التي اعترضت سبيل الباحث. لكن الذي خفف من وطأة هذه الصعوبات وشجعني على الولوج إلى هذا الميدان هو المتعة الكبيرة التي وجدتها في جماليات تراكيب اللغة العربية المغايرة تماما لتراكيب اللغة الصينية لانهما ينتميان لعائلتين لغويتين مختلفتين بل متباعدتين كل التباعد.
This study entitled: "The structural level in Arabic language between the expression logic and its contexts. The Chinese student at the university degree " seeks to follow the stages and techniques of teaching the Arabic language for the Chinese student at the university degree, because teaching languages is an important civilized subject, but in practice when the Arabic language is to be a second language for a learner whose first language is Chinese, it is relatively a new thing at least in the Algerian university. In addition to this, it can be said that linguistic studies - according to my knowledge - did not provide us with an applied exemplary academic model, which highlights the paramount importance of this study and reveals at the same time the great difficulties encountered by the researcher. In fact what alleviated these difficulties and encouraged me to have access to this field is the great pleasure that I found in the structures’ aesthetics of the Arabic language, which are completely different from the structures of the Chinese language, as they belong to two different linguistic families, even widely spaced.