Abstract:
تناولنا في هذا البحث بالوصف والتحليل والنقاش، موضوع تعدد السياقات في النص المسرحي
الإسباني الخاص بالقرن الثامن عشر، لذلك قمنا بتقسيم الد ا رسة إلى أربعة فصول. استخلصنا أن الكتابات
الأدبية لهذه الفترة تتسم بجمالية التعبير، وتناول الموضوعات بطريقة استخفافيه استهتاريه. كما قدمنا نظرة
بانو ا رميه شملت التعريف بالمسرحية، أنواعها وعناصرها الفنية. ووضحنا صلة التأثير والتأثر القائمة بين
السياق والترجمة، وبين الترجمة والخطاب، ثم بين الترجمة والثقافة. الذي تمخض عنه بيان خصائص
والتي .Alternativos والبدائل Particularidades الخصوصيات ،Universales ومقومات الثقافة : العموميات
في المجتمعات التي Interculturalidad والتفاعل الثقافي Aculturación تكمل وتعزز ظاهرتي التثاقف
وتنوع للأنساق فيها. في جزء أخير، تناولنا نظرية ،Pluralismo Cultural أضحت عنوانا للتعددية الثقافية
والمقاربة ،Lawrence Venuti للو ا رنس فينوتي Extranjerización والتغريب Domesticación التوطين
ومن أهم نتائج التحليل، التوجه التربوي التعليمي .John Firth لجون فيرث Enfoque Contextual السياقية
للمسرحية. تجلي ظاهرتي التفاعل الثقافي والتثاقف بجميع صورها، وتركيز الكاتب على توصيل رسالته
المتضمنة في نص المسرحية لأكبر عدد ممكن من الق ا رء والجمهور
This research described, analyzed and discussed, the Multiplicity of
Contexts in the Spanish Theatrical Text of the Eighteenth Century .Divided into
four chapters. Concluded that literary writings during this period are characterized
by an aesthetic expression, dealt with topics in a disparaging and reckless manner.
Also presented a panoramic view including play definition, its types and artistic
elements. Explained the link between Context and Translation, Translation and
Discourse, and Translation and Culture. Which resulted in Culture’s
characteristics and components: Universals, Particularities and Alternatives. It
complements and enhances the phenomena of Acculturation and Interculturality
in societies where Pluralism, Culturalism and their various formats are on. Finally,
dealt with the theory of Domestication and Foreignization by Lawrence Venuti,
and the Contextual approach by John Firth. Most important results of the analysis was educational orientation of this play. Manifestation of Interculturality and
Acculturation phenomena in all its forms, as the writer's focus on.