dc.contributor.author |
روابي Rouabi, أمال Amel
|
|
dc.contributor.author |
بداوي, مسعودة (مديرة البحث)
|
|
dc.date.accessioned |
2025-07-03T07:37:14Z |
|
dc.date.available |
2025-07-03T07:37:14Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9048 |
|
dc.description.abstract |
يهدفالبحث الحالي إلى الكشف عن واقعتقويم مادة اللغة العربية وفق المقاربة بالكفاءات في مرحلة التعليم الإبتدائي، فكانت النتائج كالتالي:
1-تحققت الفرضية الأولى القائلة: "يرتفع مستوى تقدير الأساتذة في تطبيق التقويم وفق المقاربة بالكفاءات في مادة اللغة العربية".
2- عدمتحقق الفرضية الثانية والثالثة و الرابعة التي تنص على و جود اختلاف بين الأساتذة في تقديرهم لمستوى تطبيق التقويم وفق المقاربة بالكفاءات في مادة اللغة العربية تعزى لعامل الجنس و عامل الخبرة و عامل المؤهل العلمي".
3- تحققت الفرضية الخامسة التي تنص على مايلي: يرتفع مستوى تطبيق الأساتذة للتقويم وفق المقاربة بالكفاءات في مادة اللغة العربية بأنواعه الثلاث ( التقويم التشخيصي، التقويم التكويني، التقويم النهائي) في مرحلة التعليم الإبتدائي .
The currentresearchaimsto reveal the reality of arbic subject evaluation according to the Competency based approach at primaryschool.
The resultswere as follow :
- The first hypothesiswasconfirmed :thelevel of teachersappreciationincreases in applyingassessment in the Arabicsubjectaccording to the competenciesapproach.
-The second, the thirdand the fourth hypotheses were not confirmed :there hypotheses state that thereis a difference between teachers in their appreciation of the level ofassessment application in the Arabic subject according to the competencies approach.thisis due to gendar, experience and academic qualification.
-The fifth hypothes is was confirmed,it states thelevel of teachers assessment application in the Arabic subject according to the competencies approach increases (rises) withis three types ;diagnostic assessment, formative assessment and summatives assessment in the primary education stage |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah |
ar_AR |
dc.subject |
اللغة العربية - تقويم |
ar_AR |
dc.subject |
المقاربة بالكفاءات |
ar_AR |
dc.subject |
التعليم الإبتدائي |
ar_AR |
dc.subject |
الجزائر وسط - إبتدائيات |
ar_AR |
dc.title |
واقع تقويم مادة اللغة العربية وفق المقاربة بالكفاءات في مرحلة التعليم الإبتدائي دراسة ميدانية لعينة من إبتدائيات الجزائر وسط |
ar_AR |
dc.title.alternative |
The reality of evaluation the Arabic subject according to the Competency based approach in the primary education Afield Study of a sample of elementary schools in Central Algiers |
ar_AR |
dc.type |
Thesis |
ar_AR |