dc.contributor.author | بوظريفة, حمو![]() |
|
dc.contributor.author | بايوب, بايوب![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-09-07T10:49:18Z | |
dc.date.available | 2025-09-07T10:49:18Z | |
dc.date.issued | 2025-07-30 | |
dc.identifier.issn | EISSN: 2676-2196 | |
dc.identifier.issn | 1112-7546 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9139 | |
dc.description.abstract | ملخص: لقد تناقلت مختلف وسائل الإعلام انزعاج مستعملي الطريق من ظاهرة انتشار الممهلات وخصوصا العشوائية وغير المطابقة للشروط القانونية والمعايير الوقائية، إلى درجة أنها طرحت على مستوى البرلمان - من طرف أحد النواب - على وزير الأشغال العمومية والنقل. حيث أكد هذا الأخير بتاريخ 22 أفريل 2021، بأن الممهلات بالطرقات تقدر بِـ: 50 ألف على المستوى الوطني من بينها قرابة 38 ألف لا تستجيب للمعايير التقنية والشروط القانونية. وقد أضاف بأن جلها غير مطابقة للشروط على مستوى الطرق الولائية والبلدية والحضرية، مضيفا أنه تم إلى حد الآن معالجة أكثر من 14 ألف ممهل وإعادة تأهيل قرابة الألف حسب المعايير المطلوبة (وكالة الأنباء الجزائرية، 22 أفريل 2021). وهكذا تتواصل ظاهرة انتشار الممهلات غير القانونية والعشوائية عبر الوطن بكل ما قد تشكله من انزعاج لمستعملي الطريق وخطر عليهم، وهذا رغم إقرار السلطات العليا بوجود هذه التجاوزات عبر الوطن، ورغم الأوامر التي أعطيت لإزالتها من التجمعات السكانية والطرق والتي تكثر فيها حركة المرور، وإشراك المصالح التقنية للهيئات الفرعية التابعة للأشغال العمومية للبحث في أي طلب إنجاز ممهل، ورغم حث وزارة النقل للسلطات المحلية على التطبيق الصارم للعقوبات المنصوص عليها قانونيا لكل من ينجز ممهلا دون ترخيص مسبق (القانون رقم 01-14، 2001). لذا تهدف هذه الدراسة لمعرفة رأي السائقين كونهم المعنيون مباشرة بهذه الظاهرة فيما إذا كان انزعاجهم يرجع إلى عدم إدراكهم للهدف من وضع مطبات تخفيض السرعة القانونية الخاضعة لمعايير تقنية؟ وما هي النقائص والعيوب التي تتصف بها مطبات تخفيض السرعة غير القانونية وغير الخاضعة لمعايير تقنية؟ وما هي أسباب لجوء المواطنين إلى وضع المطبات غير النظامية والموضوعة بدون تصريح؟ وما هي الإجراءات اللازمة للتقليل من الآثار السلبية للمطبات غير القانونية وغير الخاضعة لمعايير تقنية؟ حيث تم تكييف وتطبيق استبيان تم إعداده في إطار دراسة سابقة غير منشورة مقسم لأربعة محاور وفقا للتساؤلات المذكورة أعلاه على عينة عشوائية تتكون من 106 سائقا بطريقة موزعة على مختلف الفئات العمرية والمهنية. وقد أظهرت النتائج بأن السائقين واعون ومتقبلون للمطبات كضرورة وقائية. حيث تبين من خلال تطبيق اختبار فريدمان للرتب بأنهم وضعوا في المراتب الأولى أهم الأهداف لوضع المطبات في الطريق مثل: تخفيض السرعة أمام المدارس للحفاظ على سلامة التلاميذ، حماية المشاة من السرعة المفرطة للمركبات، وتخفيض السرعة أمام المنشآت الاجتماعية مثل المساجد، الحدائق، مواقف السيارات، الأسواق..إلخ. وعلى نفس المنوال تم ترتيب أهم النقائص والعيوب التي تتصف بها مطبات تخفيض السرعة غير القانونية وغير الخاضعة لمعايير تقنية. كما تم ترتيب أهم أسباب لجوء المواطنين إلى وضع مطبات السرعة غير القانونية وغير المرخصة، بالإضافة إلى ترتيب الإجراءات اللازمة للحد من الآثار السلبية لمطبات السرعة غير القانونية وغير الخاضعة للمعايير الفنية، وقد خلصت الدراسة إلى ضرورة تحمل المسؤولية بخصوص انتشار المطبات من طرف السلطات المؤهلة وخاصة البلدية والولائية من أجل التحكم في تسيير عملية تهدئة حركة المرور بطرق مختلفة بما فيها إدراج المطبات المطابقة للمعايير والقوانين في الأماكن المناسبة وعدم ترك الفراغ للتصرفات غير الرسمية وغير القانونية مع ضرورة تطبيق مختلف النصوص القانونية التي تسير وتضمن حق الطريق للجميع. الكلمات Various media outlets have reported road users’ annoyance at the phenomenon of widespread of humps, especially random ones that do not comply with legal conditions and preventive standards, to the point that they were raised at the parliamentary level - by one of the representatives - to the Minister of Public Works and Transport. On April 22, 2021, the Minister confirmed that the humps on roads are estimated at 50,000 at the national level, including approximately 38,000 that do not meet technical standards and legal conditions. He added that most of them do not comply with the conditions at the state, municipal and urban roads level, adding that so far more than 14,000 humps have been treated and nearly a thousand have been rehabilitated according to the required standards (Algerian News Agency, April 22, 2021). Thus, the phenomenon of the spread of speed humps continues, with all the inconvenience and danger they pose to road users. This is despite the recognition by the higher authorities of the existence of these violations through the spread of illegal and random speed humps across the country, and despite the orders given to remove these speed humps that were placed in residential areas and on roads with heavy traffic, and the necessary involvement of the technical departments of the subsidiary bodies of public works to investigate any request to build a speed hump, and despite the Ministry of Transport urging local authorities to strictly apply the penalties stipulated by law for anyone who builds a speed bump without prior authorization (Law No. 01-14, 2001). Therefore, this study aims to know the opinion of drivers, since they are directly concerned with this phenomenon, whether their discomfort is due to their lack of awareness of the purpose of placing legal speed humps subject to technical standards? What are the shortcomings and defects that characterize illegal speed humps that are not subject to technical standards? What are the reasons for citizens to resort to installing irregular and unauthorized speed humps? What are the necessary measures to reduce the negative effects of illegal speed humps that are not subject to technical standards? A questionnaire prepared within the framework of a previous unpublished study was adapted and applied. It was divided into four axes according to the questions mentioned above, and was administered to a random sample of 106 drivers distributed across different age and professional groups. The results showed that drivers are aware of and accept speed bumps as a preventative necessity. The Friedman Rank Test revealed that the most important objectives of installing speed humps were ranked first, such as reducing speed in front of schools to ensure student safety, protecting pedestrians from excessive vehicle speeds, and reducing speed in front of social facilities such as mosques, parks, parking lots, markets, etc. In the same vein, the most important shortcomings and defects of illegal speed humps that are not subject to technical standards were ranked. The most important reasons why citizens resort to installing illegal and unlicensed speed humps were also ranked, in addition to ranking the necessary measures to reduce the negative effects of illegal and uncompliant speed humps. The study concluded that competent authorities, especially municipal and state authorities, must assume responsibility for the spread of speed humps. This is in order to control the flow of traffic calming in various ways, including the inclusion of speed humps that comply with standards and laws in appropriate locations and not leaving a vacuum for informal and illegal behavior. It is also necessary to implement various legal texts that govern and guarantee the right of way for everyone | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | مجلة الوقاية والارغنوميا - مخبر الوقاية والارغنوميا - كلية العلوم الاجتماعية - جامعة الجزائر 2 ابو قاسم سعد الله;19/1 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | المطبات ; المعايير ; الوقاية ; حق الطريق ; القوانين ; تسيير حركة المرور | ar_AR |
dc.subject | speed humps, standards, prevention, right of way, and laws. | ar_AR |
dc.title | لآثار السلبية لمطبات السرعة -أسبابها وطرق لمعالجتها حسب رأي السائقين (دراسة أولية) | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
ملفات الرخصة التالية مرتبطة بهذه المادة: