Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

درجة توافر الإبداع الإداري للعاملين بمراكز التربية الخاصة بولاية الخرطوم : دراسة تطبيقية على مراكز التربية الخاصة بالسودان)

Show simple item record

dc.contributor.author بخيت, مالك يوسف مالك
dc.date.accessioned 2025-09-25T10:25:36Z
dc.date.available 2025-09-25T10:25:36Z
dc.date.issued 2024-12-30
dc.identifier.issn 1112-7240
dc.identifier.issn E-ISSN 2602-7240
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9165
dc.description.abstract هدفت الدراسة لمعرفة درجة توافر الإبداع الإداري للعاملين بمراكز التربية بولاية الخرطوم، والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية في الإبداع الإداري تبعاً لمتغير النوع وسنوات الخبرة، ولتحقيق أهداف الدراسة، أتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم اختيار العينة بالطريقة القصدية وبلغ حجمها (604) من الاختصاصيين العاملين بمراكز التربية الخاصة، ولجمع البيانات تم تطبيق مقياس الإبداع الإداري من إعداد الباحث بعد التأكد من صدقه وثباته، ولتحليل بيانات تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) وتم استخدام الأساليب التالية: اختبار (ت) للعينة الواحدة، اختبار (ت) للعينتين، اختبار كروسكال واليس، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: يتسم الإبداع الإداري للعاملين بمراكز التربية الخاصة بولاية الخرطوم بالانخفاض، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الإبداع الإداري للعاملين تبعاً لمتغير النوع وسنوات الخبرة. This study aimed at identifying the degree of availability of administration creativity among workers at special education centers in Khartoum State, and to investigate whether was significant statistical difference in administration creativity among workers owing to gender variable and experience years as well. To achieve these objectives, the researcher adopted the descriptive analytical method , and a purposive sample consisted of (604) respondents were selected. For data collection, a scale prepared by researcher for measuring administration creativity was accordingly administered, after checked for both validity and reliability. To analyze the collected data, statistical package for social science (SPSS) was employed, and the following statistical tests were selected: one-sample t-test, two-sample t-test, and Kruskal Wallis test. The results revealed that administration creativity among workers at special education centers was remarkably low, and no significant statistical difference found in administration creativity among workers attributed to gender and experience variables ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المجلة الجزائرية للتربية والصحة النفسية-التربية والصحة النفسية-كلية العلوم الاجتماعية-جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries 2;18
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الإبداع الإداري ar_AR
dc.subject العاملين ar_AR
dc.subject مراكز التربية الخاصة ar_AR
dc.subject ولاية الخرطوم ar_AR
dc.title درجة توافر الإبداع الإداري للعاملين بمراكز التربية الخاصة بولاية الخرطوم : دراسة تطبيقية على مراكز التربية الخاصة بالسودان) ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account