عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author العايب, كلثوم
dc.date.accessioned 2025-10-05T10:10:08Z
dc.date.available 2025-10-05T10:10:08Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9191
dc.description.abstract جاء هذا المؤلف للخوض في أبرز نظريات التعلم بغرض تقديم صورة واضحة للقارئ الكريم ولاسيما طلبة الدراسات العليا والذين هم بأمس الحاجة إلى مؤلفا يحصلون منه على المعلومة بشكل واضح وبأسلوب غير معقّد، محاولين إبراز أفكار النظريات بشكل متسلسل ومبسّط، بدءا بشيء عن حياة رائد النظرية، ثم عرض لأهم أفكار نظريته وتجاربها، وصولا إلى مفاهيمها وقوانينها، ثم تطبيقاتها التربوية وأخيرا تقييم ونقد النظرية. وعليه فقد تضمن هذا الكتاب البيداغوجي سبعة ، حيث تضمن الفصل الأول جانبين، الجانب الأول خاص بالتعلم من حيث مفهومه، شروطه، مكوّناته، خصائصه وأنماطه. أما الجانب الثاني خاص بالنظرية من حيث مفهومها، أهميتها وفوائدها، خصائصها، وأهم تصنيفات نظريات التعلم، الفصل الثاني تناول نظرية الإشراط الكلاسيكي لإيفيان بافلوف، في حين خصص الفصل الثالث لنظرية المحاولة والخطأ لثورندايك، والفصل الرابع شمل نظرية الإشراط الإجرائي لسكنر، كما خصّص الفصل الخامس لنظرية الجشتالت، وتناولنا في الفصل السادس النظرية البنائية لجان This book aims to delve into the most prominent learning theories with the aim of providing a clear picture to the esteemed reader, especially graduate students who are in dire need of a book from which they can obtain information clearly and in an uncomplicated style, attempting to highlight the ideas of the theories in a sequential and simplified manner, starting with something about the life of the pioneer of the theory, then presenting the most important ideas of his theory and its experiences, arriving at its concepts and laws, then its educational applications, and finally evaluating and critiquing the theory. Accordingly, this pedagogical book includes seven chapters, as the first chapter includes two parts, the first part is related to learning in terms of its concept, conditions, components, characteristics, and patterns. The second part is concerned with the theory in terms of its concept, importance, benefits, characteristics, and the most important classifications of learning theories. The second chapter dealt with the classical conditioning theory of Ivan Pavlov, while the third chapter was devoted to the trial and error theory of Thorndike. The fourth chapter included the operant conditioning theory of Skinner. The fifth chapter was devoted to the Gestalt theory. In the sixth chapter, we dealt with the constructivist theory of Jean Piaget, and finally, the seventh chapter dealt with the social learning theory of Bandura. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah ar_AR
dc.subject نظريات التعلم ، التعلم ،، أهميتها وفوائدها ،نظرية الإشراط الكلاسيكي ar_AR
dc.subject learning theories ar_AR
dc.title "نظريات التعلم " كتاب بيداغوجي ar_AR
dc.type Learning Object ar_AR


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي