الخلاصة:
يقترن مقياس تقنيات التشخيص والكشف عن ذوي الاحتياجات الخاصة بأحد الحقول المعرفية المتضمنة بمجال التربية الخاصة واهتماماتها، بالنظر لأهمية المراحل العمرية الأولى من النمو والاتجاهات الرامية نحو تفعيل شبكة التقييمات المبنية على مجموعة الخطوات الإجرائية المنهجية المتبعة في أدواتها البحثية القائمة على عمليتي التشخيص والكشف وكذا خصوصية الأفراد المنوط بدراستهم.
حيث يندرجسياقالإطار البيداغوجي لهذا المقياس ضمن سيرورة المقررات الدراسية المتمحورة بالوحدات الأساسية بالتخصص، والذي يستهدف العمل على تمكين الطالب بمرحلة الماستر في سنته الأولى من استخدام التقنيات والأدوات المناسبة للكشف عن ذوي الاحتياجات الخاصة في مجموعات متنوعة.
ولتصويب لذلك؛ فقد تم الاستناد على محورين رئيسيين، يتم من خلالها تباحث الأساسات المنهجية الداعمة لتواجد نماذج متعددة ومتباينة من الأدوات في شقها الأول، والعمد إلى تناول جوانب تطبيقية للأدوات المتبعة في الكشف والتشخيص عن ذوي الاحتياجات الخاصة وفقاً لفئاتها التصنيفية، وتشكيلاتها الفردية والجماعية
Diagnostic and Screening techniques for individuals with Special needs One of the fields of knowledge in the field of special education and its concerns, given the importance of the early stages of development and the trends towards activating a network of assessments based on a set of systematic procedural steps followed in its research tools based on the processes of diagnosis and detection, as well as the privacy of the individuals entrusted to their study.
The pedagogical framework for this measure falls within the scope of the Curriculum centered on the core units of the specialization, which aims to enable first-year master's students to use appropriate techniques and tools to identify individuals with special needs in diverse groups.
Therefore, two main axes were relied upon, through which the methodological foundations supporting the existence of multiple and diverse models of tools were discussed in the first part, and the practical aspects of the tools used in the detection and diagnosis of people with special needs were addressed according to their classification categories and individual and group formations