الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد حاجات تكوين مسيري المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في مهارات التسيير مع إقتراح برنامج تكوين نموذجي. ولبلوغ أهداف البحث لجأت الباحثة إلى اختيار المؤسسات الصغيرة والمتوسطة التابعة لولاية بجاية في الجزائر، معتمدة في ذلك على عينة متكونة من 160 مسيرا.
لتحقيق أهداف الدراسة، لجأت الباحثة إلى الاعتماد على المنهج الوصفي كأداة لجمع المعلومات، معتمدة في ذلك على مؤشر تحديد الاحتياجات التكوينية المقتبس من موسوعة التدريب والتنمية البشرية الذي أعده كناث. م نواق " Kenneth. M Nowack" و تم ترجمته وتكييفه من طرف عبد الرحمان توفيق (1994) ،حيث لجأت إلى اعتماد ثلاثة مقاييس من هذا المؤشر تخدم أغراض الدراسة هم : مقياس مهارات اتخاذ القرار و كان عدد بنوده 14 بندا، و مقياس مهارات الاتصالات ، الذي كان عدد بنوده 08 بندا، وكذا مقياس مهارة حل المشكلات والذي كان عدد بنوده10 بند. بعدها تم إخضاع البيانات التي جمعت من الميدان للتحليل الإحصائي بنوعيه الوصفي والاستدلالي.
The current study aims to define the training needs of managers of small and medium-sized enterprises in terms of management skills and proposes a typical training programme. In order to carry out this study, the researcher used a sample of 160 managers working in small and medium-sized enterprises in the province of Béjaia in Algeria.
researcher adopted the descriptive approach as a tool for collecting information while using the index for defining training needs taken from the encyclopaedia of training and human development written by its author:"Kenneth. M Nowack", translated and adapted by Abderrahmane Tawfik (1994). For the purpose of this study, the researcher used the following three scales of this index: The decision-making skills scale, which consists of 14 items, the communication skills scale, which consists of 80 items, and the problem-solving skills scale, which consists of 10 items. The data collected in the field was subjected then to statistical descriptive and inferential analyses