Afficher la notice abrégée
| dc.contributor.author |
KHABCHECHE خبشاش, Houda هدى
|
|
| dc.contributor.author |
Hamitouche, Fatiha (Directeur de thèse)
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-11-09T13:01:29Z |
|
| dc.date.available |
2025-11-09T13:01:29Z |
|
| dc.date.issued |
2024 |
|
| dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9313 |
|
| dc.description.abstract |
تعد التداولية مكون أساسي في الكفاءة التواصلية للمتعلمين لمتعلمي ¬¬اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية لذلك تم تبني مقاربة 6Rs البحث، التخمين، التلقي، التفكير، التكرار والمراجعة) لتحقيق اهداف هذه الدراسة ذات الرؤية المزدوجة أولا، يهدف هذا البحث الى دراسة تأثير مقاربة 6Rsعلى تطوير الكفاءات التداولية لطلاب اللغة الإنجليزية من خلال التأكيد على الوعي التداولي وانتاج الرفض وكذلك الطلبات المناسبة. ثانيا، تهدف هذه الدراسة الى معرفة انطباعات المشاركين حول تبني نهج لتطوير كفاء اتهم التداولية.102 طالب ماستر 1 وسنة ثالثة ليسانس لغة انجليزية شاركوا في دورة بيداغوجية ذات 12حصة. تم اعتماد تصميم تجريبي متضمن لكلا المنهجين الكمية والنوعية للبحث. تتكون المجموعتين التجريبيتين من54 طالبا في حين تتألف المجموعتين الضابطتين من 48 طالبا. تم جمع البيانات من خلال الاختبارات القبلية والبعدية والتي تضمنت مهام اكمال الخطاب المكتوب، لعب الأدوار الشفهية اختبار الوعي التداولي و استبيان تقييم الدورة التدريبية. أظهرت النتائج ان المجموعتين التجريبيتين تحسنت كفاءاتها التداولية مقارنة بالمجموعتين الضابطتين. اما فيما يخص الوعي التداولي، اشارت النتائج ان المجموعتين التجريبيتين استطاعت على تحديد البراغماتية وتقديم تفسيرات. كما ابدى طلاب المجموعتين التجريبيتين انطباعات إيجابية اتجاه استعمال مقاربة 6Rs لتحسين كفاءاتهم التداولية. وعليه، يقترح هذا البحث ادراج مقاربة 6Rs كإطار تربوي في منهاج اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية
In recent studies, Second/Foreign language learners frequently show an imbalance between their pragmatic and grammatical proficiency in their interlanguage, and the most efficient approach to teach pragmatic competence has no clear-cut answer to date. Thus, investigating instructional effectiveness of different teaching approaches and pedagogical frameworks in acquisitional interlanguage pragmatics is necessary. This study investigates the impact of the 6 Rs approach (Researching, Reflecting, Receiving, Reasoning, Rehearsing, and Revising) on students’ pragmatic competence regarding requests and refusals to four stimulus types. It adopts an explicit inductive deductive approach, informed by a multi-model theoretical framework. Moreover, the research explores students’ perceptions of the pragmatics instruction. A quasi-experimental pre-posttest control group design was adopted. Four intact classes, that consist of 102 intermediate to advanced Master I and third-year (License) students of English divided into 2 experimental (2EGs) and 2 control groups (2CGs), were selected for a 12- session course. Data were collected through written Discourse Completion Tasks (DCTs), Pragmatic Awareness Tests (PATs), and Role Plays followed by a Course Feedback Questionnaire (CFQ) to explore participants’ perceptions of the instruction. The results revealed that the improvement was noticed in the four aspects of appropriacy, and mostly in strategy choice in the posttests, experimental participants were able to convey their communicative intentions with less efforts following the three aspects of relevance. Besides, significant improvement in learners’ pragmatic awareness was identified. The experimental groups recognized the pragmatic violations and could provide appropriate metapragmatic explanations. Moreover, the EGs participants displayed positive perceptions of the pragmatic course designed to enhance their pragmatic competence. Accordingly, this study suggests the incorporation of the 6 Rs approach as a pedagogical framework in the Teaching English as a Foreign Language (TEFL) curriculum, teacher education, English as a Foreign Language (EFL) instruction across all the Algerian educational levels. |
ar_AR |
| dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
| dc.publisher |
جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah |
ar_AR |
| dc.subject |
pragmatic competence |
ar_AR |
| dc.subject |
pragmalinguistics |
ar_AR |
| dc.subject |
pragmatic production |
ar_AR |
| dc.subject |
interlanguage pragmatics |
ar_AR |
| dc.subject |
6Rs approach- English |
ar_AR |
| dc.title |
The Impact of the 6Rs Approach on English as Foreign Language Students' Pragmatic Competence with a Focus on Awareness and Production of Appropriate Refusals and Requests : Case of Master I and Third Year Students of English at Setif 02 University |
ar_AR |
| dc.type |
Thesis |
ar_AR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée