Résumé:
تعنى هذه الدراسة بالبحث عن مقصدية الخطاب الديني في المدرسة الجزائرية وكيفية تحقق تلك المقاصد عند المتعلم )المتلقي(، انطلاقا من تعليمية مادة التربية الإسلامية في الطور المتوسط؛ بعدها خطابا بناء وممنهج ا ؛ يأخذ على عاتقه تقويم سلوك المتعلمين وتزويدهم معرفيا، ويعد الجانب التواصلي التربوي أهم ما يحقق ذلك؛ وعندما نقول تواصل فنحن بصدد الاستعمالات اللغوية والتداول. لذا نسعى أولا إلى البحث عن أهم المفاهيم التداولية المرتبطة بالخطاب الديني ، على غرار البحث عن مفهمة القصد والمقصد وما يرتبط به من استعمالات لغوية وسياق وإشاريات وحجاج وتواصل وما إلى ذلك من القضايا التي تحتضنها التداولية، ثم تعضيد تلك العناصر في الجانب التطبيقي من هذا البحث؛ بالنظر إلى الخطاب الديني التعليمي في أطر تداولية، وقوفا عند بعض الدروس المقدمة وكيفية بنائها، بحثا عن فاعليتها من جهة ونقائصها من جهة أخرى كما نقدم تصورا بنائيا لكيفية تقديم هذه الدروس مع عرض المفاهيم المتعلقة بهذه العملية، باتباع المنهج الوصفي التحليلي
This study is concerned with investigating the intent of the religious discourse in the Algerian school, And how to achieve those objectives for the learner (the recipient), based on the teaching of Islamic education in the intermediate stage, As a constructive and structured speech; It takes it upon himself to evaluate the behavior of the learners and provide them with knowledge, The educational communicative aspect is the most important thing that achieves this. And when we say communicate, we are about linguistic uses and pragmatics.
Therefore, we first seek to search for the most pragmatic concepts associated with religious discourse Similar to looking for a concept Intentionality And what is associated with it in terms of linguistic uses, context, indications, pilgrims, communication, and so on, issues that are embraced by pragmatics Then strengthen those elements in the practical aspect of this research; Given the educational religious discourse in pragmatic, Standing at some of the lessons presented and how to build them, looking for their effectiveness on the one hand and their shortcomings on the other hand. We also present a constructive view of how to present these lessons with presenting the concepts related to this process, following the descriptive analytical approach