Résumé:
جاءت هذه الدراسة لكشف العلاقة التي تربط علم المعلومات والتوثيق باللسانيات وتطبيقاتها المختلفة فيه، وتحديد علاقة تكنولوجيا المعلومات في ذلك كله، فظهرت لنا اللغات التوثيقية، الأنطولوجيا والواب الدلالي في المقدمة.حاولنا من خلالها برهنة ضرورة إهتمامنا كمتخصصين في علم المعلومات و التوثيق بالمصطلحات وبتشكيل لغة التخصص حتى نتمكن من وضع أساس وركيزة واضحة لهذا العلم ونتمكن من تطويره، فمصطلحات هذا العلم إرتبطت برهانين إثنين أولهما التوحيد و التقييس، و ثانيهما الإستعمال.
أما التقييس فقد أخذ إهتماما واسعا تجلى في الأعمال و الإنجازات التي قامت بها المنظمات الدولية المختلفة، أحدثها ما قامت به المنظمة الدولية ISOالتي أصدرت في ماي 2017 القائمة الشاملة لمصطلحات علم المعلومات و التوثيق.
و بالنسبة للاستعمال أظهرت الدراسة التي أجريناها على محتويات نصوص متخصصة أن المصطلحات في هذا العلم تعاني فوضى و بلبلة كثيرة، مما يؤثر سلبا على عمليات بحث و إسترجاع المحتوى العربي، التي ترتبط مباشرة بوظيفة التكشيف ووضع المصطلح المناسب للتعبير عن محتوى الوثيقة، وكذا على العملية التعليمية البيداغوجية و تحقيق إتصال فعال بين المتخصصين.
This study tries to prove the need of all specialists in information and documentation science and their interest terminology as well as establishing a specialized language ( terminology) for the field in order to make a foundation and a pillar for this science, so that to take part in its growth.
however the terminology of information and documentation science faces two major challenges. The first is standardization and the second is its use.
The first challenge of standardization has already received a wide attention that can be seen in the works and achievements of various international organizations. One of the most recent of them is the " Comprehensive list of Information and Documentation science Terminology" which was carried out by ISO and issued on may 2017. As for the second challenge of the use, the study that we have conducted on specialized contents shows that the terminology in this science suffers from chaos and confusion. This negatively affects the process of research and retrieving the Arabic content that is directly related to the function of indexing and setting the appropriate term to express the content of document .Moreover, it influences negatively the pedagogic teaching process and achieving an efficient communication between the specialists of this fieled.