Abstract:
أفضت دراسة موضوع المصطلح الإداري بين الوضع في معجم المصطلحات الإدارية واستعماله في قطاع التربية إلى التزام المعجم بالمبادىء و القوانين التي نصّت عليها المجامع اللغوية العربية في وضع المصطلحات من حيث أصالتها و طرائق وضعها ، و من حيث الشّكل تم استخدام التركيب بكل أنواعه النعتي والإضافي .. بنسبة كبيرة جدا وهذا بالنظر لخاصية التركيب للغة الإدارية ، إلا أنه هناك مصطلحات مركبة ومتعددة بشكل مبالغ فيه .
ومن حيث أحادية المفهوم وردت حالات قليلة لمصطلحات متعددة لمفهوم واحد ومفاهيم متعددة لمصطلح واحد .
أما من حيث الاستعمال ، بينت الدراسة أنه بالرغم من تميز اللغة الإدارية بالخصائص الشكلية والموضوعية اللاّزمة واستخدامها لمصطلحات بسيطة غير معقـدة ، غـير أنّه تم إيجاد خلط وعدم الدقة في توظيف بعض المصطلحات الشائعة
The use of the study of the subject of administrative terminology between its status in the dictionary of administrative terminology and its use in the education sector has led the dictionary to commit to the principles and laws stimulated by Arab linguistic academies in the development of terms according to their originality and originality methods of development and its types , arbitrary and additional to a very large extent and this given the compositional characteristic of administrative language except that there are complex terms and too many in terms of concept unity . There have been few cases of multiple terms for one concept , several concepts for a single term . In terms of usage , the study showed that although administrative language is distinguished by the necessary formal and substantive characteristics and by the use of simple straightforward terms . It was confusion and imprecision in the use of certain common terms