Abstract:
إن المفكر و الباحث العربي مطالب بإعادة بناء أفكار العصر للمشروع الحضاري؛ تكون الانطلاقة فيه من الانا باتجاه الآخر، و هذا ما نجده في مشروع مفكرنا '' حسن حنفي'' المعنون بـ " علم الاستغراب " و الذي يشكل جزءا من جبهاته الثلاث – و بالتحديد الجبهة الثانية – بها نتجه نحو التقدم للتخلص من أزمة التخلف التي أرهقت كاهل المواطن العربي، حاول حنفي بمشروعه تجاوز ثنائية الرفض و القبول و الاتجاه نحو اختراق ثقافة الآخر و تحليل بنيته تحليلا علميا موضوعيا. لقد تزاحم الوافد الغربي الموروث القديم فأصبح الغربي المعاصر هو الحاكم و نحن المحكومين، ظل الفكر العربي لسنوات طويلة يشتغل على مقولة " الأصالة و المعاصرة "، " الانا و الآخر " و غيرها، دون أن يخرج بمشروع لا هو متصل بالماضي لفهم الحاضر، و لا بمقدوره تمثل النموذج الغربي، بل كانت أغلب الكتابات العربية يغلب عليها طابع التكرار دون ابداع. لكن مع اتجاه الوعي العربي مؤخرا نحو النقد أمثال محمد عابد الجابري بمشروعه " نقد العقل العربي "، و محمد أركون بمشروعه " نقد العقل الاسلامي " إلى جانب مشروع '' حسن حنفي '' '' التراث و التجديد '' و غيرها من المشاريع التي دفعت بالوعي العربي إلى التبلور و التقدم، فقد قاموا بدراسة الأنا و علاقتها بالآخر حيث خضع الموروث القديم أو الوافد للنقد .
The Arab thinker and researcher is required to rebuild the ideas of the era for the civilizational project; the starting point is from the self towards the other, and this is what we find in the project of our thinker “Hassan Hanafi” entitled “The Science of Occidentalism” which forms part of its three fronts - specifically the second front - through which we move towards progress to get rid of the crisis of backwardness that has burdened the Arab citizen. Hanafi tried with his project to overcome the duality of rejection and acceptance and move towards penetrating the culture of the other and analyzing its structure with an objective scientific analysis. The Western incoming crowded out the old heritage, so the contemporary Western became the ruler and we are the ruled. For many years, Arab thought worked on the saying “authenticity and modernity”, “the self and the other” and others, without coming up with a project that is neither connected to the past to understand the present, nor is it able to represent the Western model. Rather, most Arab writings were dominated by repetition without creativity. But with the recent trend of Arab awareness towards criticism, such as Muhammad Abed al-Jabri with his project "Critique of the Arab Mind", and Muhammad Arkoun with his project "Critique of the Islamic Mind", In addition to the project of "Hassan Hanafi" "Heritage and Renewal" and other projects that pushed Arab awareness towards crystallization and progress, they studied the self and its relationship with the other, where the ancient or imported heritage was subjected to criticism.